DigitálníTelevize.cz DigitálnaTelevízia.sk Energoportál.cz InteligentníDomácnost.cz TV program
Satelitní komplety     |     Televízie najlepšie ceny
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Polsko: Plánované změny v obsazení prvního multiplexu se pomalu konkretizují



Jak jsme již v minulosti informovali, mají veřejnoprávní programy TVP1 HD, TVP2 a TVP Info, šířené souběžně již v třetím polském multiplexu (kde TVP 1 je v SD, v HD je TVP2) opustit mux 1, a následně v něm být nahrazeny čtyřmi jinými programy, které vyšly nebo vyjdou z konkursu polské Zemské Rady pro Rozhlasové a Televizní Vysílání (polskou zkratkou KRRiT ) a jejichž vysílání se má začít po uvolnění těchto míst, nejpozději však dne 28.04.2014.

Konkurs byl koncipován tak, že vedle dosud v muxu 1 šířených kanálech TTV, ATM Rozrywka, Eska a TV Polo mají být po vystoupení TVP 1 HD, TVP 2 připojeny 4 kanály s předem určeným obsahovým zaměřením programů takto:

- TV program se specializovaným zaměřením film
- TV program s náplní určenou dětem ve věku 4-12 let a jejich rodičům a vychovatelům
- TV s náplní společensko-náboženskou
- TV se náplní výchovně-vzdělávací

První koncese dne 05.07.2013 vydala KRRiT koncese vysílacím subjektům ve dvou z těchto kategorií.

Jako TV program s náplní určenou dětem ve věku 4-12 obdržela koncesi opět veřejnoprávní TVP s názvem TVP AVC - to je polská obdoba u nás připravovaného dětského kanálu ČT D, anebo již z FTA satelitu známých německé KiKa ZDF, anglické BBC Cbeebies či italské RAI Gulp. TVP ABC byla dána přednost před návrhem nového kanálu Polsat Kids.

V kategorii programů společensko-náboženských se končí přinejmenším nejdůležitější etapa dvouletého dramatu udělením koncese katolické TV Trwam. Tento program se v éteru objevil poprvé v r. 2003, a šířen je do posledka volně ze satelitů Astra 32C 19.2° East v Evropě (z transpondéru 048 na frekvenci 11186 MHz s vertikální polarizací, SR 22000 Mbit/s, FEC 5/6, V-PID 33 A-PID 3606) a nad severoamerickým kontinentem ze satelitu SES-1 101° West. Náplní jejích programů jsou mše, modlitební akce, katecheze či společensko-náboženské programy podobně jako na TV Noe či TV Lux, oproti těm však ještě náplň programů TV TRWAM, jíž požehnali osobně Papežové Jan Pavel II. i Benedikt XVI., obsahuje i běžné denní zpravodajství z domova i ze zahraničí, komentáře a publicistické pořady samozřejmě na bázi katolických a vlasteneckých postojů, což se jeví trnem v oku všem pohrobkům totality z období před r. 1989 jak i novodobým “denominacím” levice polské i nepolské, jenž nešetřily o této stanici dezinformacemi. V tom spočívala příčina dvouletého dramatu, který se stal nakonec o brzdou polské digitalizace.

Provozovatelem TV TRWAM je varšavská provincie řádu redemptoristů, a financujícím subjektem a účastníkem konkursu na obsazení míst v prvním multuplexu je katolická nadace Lux Veritatis z Wrocławi. Tato nadace kromě TV TRWAM a Radia Maria financuje širší kulturně osvětovou činnost, především katolické vydavatelství a rovněž Vysokou školu mediální kultury v Toruni, finance pocházejí největší měrou od amerických podnikatelů polského původu a rovněž se sbírek individuálních přispěvatelů po celém Polsku i mezi zahraničními Poláky (Polsko má 36 milionů obyvatel, Poláků v zahraničí je 20 milionů, “jen” 10 milionů jsou občany USA či Kanady). A právě Lux Veritatis (česky “Světlo pravdy”) vystupovala v soutěži na obsazení multiplexu jako účastník. Tu KRRiT ihned na počátku z konkursu vyloučila pro (údajnou) finanční nevěrohodnost.

Nikoliv tak rozhodnutí o vyloučení samo jako především a hlavně do očí bijící nevěrohodnost tohoto odůvodnění – a především fakt, že koncese byla udělena jiným subjektům, které z finančních důvodů dokonce nemohly ani vysílání zahájit (na jejich místě v muxu bylo po nějaký čas jen logo) , vystavila KRRiT podezření, že udávaný důvod finanční nevěrohodnosti je zástupným v rámci snahy krýt politický aspekt –snahu liberálně levicového vládnoucího establishmentu realizovat fakticky cenzuru. Tento fakt, gradovaný projevy konfrontačního vystupování vůči katolicismu a Církvi, jaké jsou nepřijatelné polské společnosti, jejíž drtivou většinu katolící tvoří, spolu s chováním vedení KRRiT vyvolal pobouření veřejnosti i Církve. Odpor proti tehdejšímu rozhodnutí KRRiT vyslovil také i mj. polský rabín – a také řada politiků a představitelů veřejného, kulturního a společenského života země, a to zdaleka nikoliv jen těch z pravicově orientované části politického spektra. Na polských fórech mnohokrát zazněl názor, že první multiplex KRRiT obsadila “stanicemi na nic” jen proto, aby nemusela připustit TV TRWAM. 175 městy Polska včetně Varšavy hřměly v odpověď na rozhodování KRRiT masové demonstrace, v nichž se v řadě případů účastnily aktivně také městské radnice či i rady vojvodských orgánů, KRRiT byly zaslána řada protestních petic s podpisem více než 2 a půl milionu občanů. Nejen Lux Veritatis, nýbrž i někteří další účastníci konkursu – ti však z důvodů neobjektivnosti rozhodování a porušení jejich rovného postavení (právě že v něm figurující umělé finanční důvody nebyly uplatněny jen a jen ve věci Lux Veritatis) – podali stížnosti k Nejvyššímu Kontrolnímu Úřadu Polska. V lednu 2012 vydala na svém 361. plenárním zasedání Stálá Rada Konference Episkopátu Polska prohlášení, ve kterém vyjádřila svůj zájem a starost o účast TV TRWAM ve schvalovacím procesu KRRiT, někteří vysocí hodnostáři Církve reagovali také ve svých individuálních vystoupeních. Věc dospěla až před Evropský Parlament v Bruselu, kde byla zorganizována konference na téma diskriminace TV TRWAM ze strany KRRiT a tím ohrožení svobody slova v Polsku. Skandál s odmítnutím místa TV TRWAM na muxu 1 se objevilo dokonce i ve zprávě Státního Departmentu USA jako příklad porušování lidských práv. Po více než ročních průtazích a byla KRRiT donucena konkurs opakovat. V případě TV TRWAM byly jen dva uchazeči o koncesi, kteří svou účast ke konci vzdali. Tím se končí jedno z dramat, prozatím.

Otevřeny tedy zůstávají dosud je otázka kanálu výchovně-vzdělávacího, tam se účastní osm subjektů, šanci na vítěze má kanál DMAX, známý jinak v německé verzi ze satelitu Astra 19,2° East Evropě (z transpondéru 104 na frekvenci 12184 MHz s vertikální polarizací, SR 27500 Mbit/s, FEC 3/4, V-PID 3327 A-PID 3328), na kterém vysílá nekódovaně, anebo po několik posledních měsíců ve verzi rovněž italské, šířené volně ze satelitu Hot Bird(z transpondéru 18 na frekvenci 11541 MHz s vertikální polarizací, SR 22000 Mbit/s, FEC 5/6, V-PID 6270 A-PID 6271) . Pokud jde o kanál filmový, v této katogorii ze čtyř uchazečů jeví největší šanci na místo v multiplexu kanál Stopklatka stejnojmenné společnosti. V jeho nabídce se mají dle vyjádření reprezentantů společnosti nacházet hrané, dokumentární i animované filmy polské i světové produkce. Nicméně pokud jde o film, přihlížel jsem k průzkumům názorů polského publika, jinak vzhledem k tomu, že v těchto kategoriích krom více účastníků jde o i hodnotné nabídky, lze těžko předjímat definitivní rozhodnutí o tom, komu skutečně bude koncese udělena. Jedno však může být i pro ty, kdož mají možnost příjmu polské DVB-T, dojde doufejme o potěšující doplnění éteru tentokrát i o hodnotnější programy.

Z Varšavy pro server DigitálníTelevize.cz Vladimír Kebrle

Vladimír Kebrle, 9. července 2013



Stránka pro tisk | Úvodní stránka

TIP: Diskutovat o této problematice můžete v diskusním fóru >>

Diskusia pokrytie DVB-T v jednotlivých lokalitách
Recenzie prijímačov
Diskusia o DVB-T prijímačoch
Rádio VIVA vysiela v Stropkove a R. Sobote, pripravuje vysielač v Ružomberku
Rádio Jemné Melódie má štyri nové vysielače
Rádio Lumen spúšťa vysielač v Štúrove
Vedú RTVS zodpovední manažéri?
STV Trojka ukončí vysielanie 30. júna
Pozemské vysielanie | Satelitná televízia | Diskuzné fórum | Magazín | Televízny program | Česká verze